Odchudzanie się

4 lipca 2018 przez Marcel z 0 komentarzami

Odchudzanie – skuteczne i zdrowe porady


Drogi internauto! Znajdujesz się obecnie w najważniejszej części tego serwisu, a jeśli zamierzasz skutecznie i zdrowo się odchudzać, to najprawdopodobniej w najważniejszej części internetu. Artykuł, który właśnie czytasz, jest zbiorem najważniejszych zasad zrzucania wagi. Podzielony został na punkty – każdy punkt zawiera krótki opis danego zagadnienia oraz odnośniki do innych artykułów rozszerzających temat. Z czasem uzbiera się tego sporo, ale na prawdę warto wszystko przeczytać. Nie ma owijania w bawełnę, tylko konkrety i fakty, bez mamienia pustymi hasłami. Przejdźmy zatem do meritum.

Ogranicz węglowodany (cukry)

To jest najważniejszy punkt, dlatego nim rozpoczynam część główną artykułu. Składnik pokarmowy, który w największym stopniu (właściwie to w 90% tylko on jeden) odpowiada za przybieranie na wadze, to węglowodany. Kluczem do sukcesu jest ograniczenie spożywania cukrów, ale nie wyeliminowanie ich! Wśród biochemików krąży powiedzenie, że “Tłuszcze palą się w cieniu cukrów”. Co to oznacza? Żeby spalić tłuszcz, potrzeba dostarczyć węglowodanów. Pewnie teraz zauważyłeś, że to jest nielogiczne, że mamy zamknięte koło – najpierw Tobie napisałem, żebyś ograniczył węglowodany, a teraz napisałem, że musisz je jeść aby spalić tłuszcz. Niestety właśnie to jest przyczyną wielu niepowodzeń w odchudzaniu się. Raz, że ludzie nie wiedzą jak się odchudzać (albo kompletnie wyrzucają węglowodany ze swojej diety, albo ograniczają inne składniki) albo robią to źle, czyli przyjmują złe proporcje. Co zatem robić, zapytasz. Moja rada jest taka, od dzisiaj:

przestajesz jeść słodycze (nie ważne czy są ‘słodkie’ czy ‘słone’ – paluszki, chipsy, to też węglowodany)
przestajesz jeść fast foody, pizze, kebaby i wszystko z tej rodziny pożywienia
przestajesz pić słodkie soki, napoje energetyczne, colę, sprite, fantę, pepsi (od dzisiaj pijesz tylko wodę oraz herbatę niesłodzoną – oczywiście możesz dalej pić kawę. Nie o to chodzi, że zabraniam Tobie wszystkiego. Wyeliminuj te produkty, które rzeczywiście sprawiają, że tyjesz.)
Zamień jasne pieczywo na pieczywo ciemne. Tu nie chodzi do końca o zmniejszenie węglowodanów, bo tych jest właściwie tyle samo. Ciemne pieczywo jednak jest bardziej wartościowe, dostarcza Twojemu organizmowi o wiele więcej składników pokarmowych.
Cały czas czytasz czego nie jeść, ciekaw pewnie jesteś co w takim razie masz jeść. Już odpowiadam. Jedz normalne posiłki, w których znajdzie się miejsce na makaron (najlepiej ciemny), ryż (najlepiej ciemny), ziemniaki, kaszę (tu jest duże pole do popisu, rodzajów kasz jest bardzo dużo). To są te węglowodany, które dostarczą Tobie energię oraz pozwolą spalić zbędny tłuszcz. Jedz normalne porcje, ewentualnie jeśli bardzo Tobie zależy, to możesz te składniki ograniczać, ale nigdy (!) ich nie usuwaj ze swojej diety.

Uprawiaj sport

Niestety, ale bez aktywności fizycznej się nie obędzie. Doskonale zdaję sobie sprawę, że masz pracę, rodzinę, obowiązki domowe, może chodzisz na szkolenia, kursy językowe, studiujesz dwa kierunki i po prostu nie masz na nic czasu. Wiem, że to trudne, ale musisz, po prostu musisz znaleźć czas 2 razy w tygodniu na aktywność fizyczną. Wybierz sobie np. piątek i niedzielę. To są dni, w których najmniej ucierpią Twoje pozostałe obowiązki. Przede wszystkim odpowiedz sobie na pytanie czy Twoje zdrowie jest dla Ciebie ważne. Otyłość rzutuje na Twoje zdrowie i samopoczucie. Powoduje wiele chorób, a z wiekiem będą się one nasilały. Odchudzanie się to nie tylko zgrabna sylwetka, ale i zdrowy, silny organizm. Zainwestuj w swoje zdrowie.

Uprawianie sportu jest ważne, bo zmusza organizm do wykorzystywania w pełni swoich pokładów energii. Gdy jesz posiłki, a nie wysilasz się, organizm odkłada sobie pożywienie na później pod postacią tłuszczu. Jest to magazyn energii dla organizmu. Jeśli zaczniesz ćwiczyć i będziesz to robić regularnie, dasz znać swojemu organizmowi, żeby nie odkładał energii na później, ale dostarczał ją Tobie na bieżąco, bo jest Tobie potrzebna. Dzięki temu organizm zacznie spalać pokłady tłuszczu (co stanowi fazę odchudzania się), a później będzie utrzymywał sylwetkę na jednym poziomie (po prostu będzie dostarczał Tobie energii do ćwiczeń, a nie odkładał pod postacią tłuszczu). Zauważ, że organizm musi się przyzwyczaić do nowego trybu życia, dlatego też nie schudniesz po pierwszym czy drugim treningu. Pierwszy miesiąc nie przyniesie żadnych widocznych zmian. Takie założenie jest błędne: opisałem to w jednym z artykułów na temat 3 najczęściej popełnianych błędów na siłowni, zachęcam Ciebie do jego przeczytania (link znajdziesz niżej).

Jakiego rodzaju aktywność fizyczną polecam:

Siłownia – bardzo szybko pozwala spalić tkankę tłuszczową, a przy okazji kształtuje sylwetkę, buduje mięśnie. Jest dobra dla wszystkich, nie tylko dla mężczyzn. Trzeba pamiętać o jednym. Na siłowni buduje się mięśnie, czyli zwiększa masę mięśniową, rozbudowuje tkankę mięśniową. Ma to znaczenie, gdyż mięśnie w naszym ciele ważą najwięcej. Zdarzyć się może, że w niedługim czasie od rozpoczęcia treningów odrobinę zwiększy się Twoja masa. Ale nie przejmuj się. To zwiększa się waga mięśni, która po jakimś czasie ustabilizuje się do takiej, która w jakimś sensie jest uwarunkowana genetycznie. Po dłuższym czasie dojdziesz to takiej masy tkanki mięśniowej, której bardziej nie rozbudujesz bez wspomagania się odpowiednimi suplementami diety. To taka Twoja standardowa masa. Ważne, że z czasem zredukujesz tkankę mięśniową. Dzięki temu dojdziesz do odpowiedniej sylwetki i będziesz się dobrze czuł.

Fitness – oczywiście chętniej wybierany przez panie. I dobrze. Jeśli zależy Tobie na redukcji tkanki tłuszczowej, ale mięśni za bardzo nie chcesz ruszać, to fitness jest w sam raz. Oczywiście każda aktywność fizyczna rozbudowuje mięśnie, ale siłownia robi to z założenia. Fitness sprzyja również polepszeniu kondycji, ma pozytywny wpływ na układ krążenia, układ oddechowy.

Bieganie – swoim działaniem zbliżone do fitnessu, chociaż znacznie słabiej kształtuje sylwetkę. Warto potraktować bieganie jako dodatek do siłowni.Pływanie – dobrze wyrabia kondycję oraz sylwetkę. Bywa jednak zdradliwe przy procesie odchudzania się, gdyż po pływaniu chce się jeść. Bardzo często po takim treningu na basenie mamy ochotę zjeść całego konia z kopytami. Będąc w towarzystwie dość często pada pomysł pójścia na pizzę i… no i tyle z treningu 😉 Wiele osób wybiera basen z myślą o odchudzaniu się i często tacy ludzie narzekają na brak efektów pomimo częstych treningów. Ja bym radził Tobie potraktować basen jako dodatek do innego rodzaju aktywności np. do siłowni.

Wykonywanie ćwiczeń sprzyja odchudzaniu się, ale jeśli chcesz wyrobić do tego dobrą sylwetkę, warto połączyć ćwiczenia siłowe z aerobowymi. Czyli fitness z siłownią, bieganie z siłownią. Powyżej wypisane zostały raczej czynności. Biegać można nie tylko w parku, czy na bieżni, ale również grając w tenis ziemny. Ten bardzo wyrabia kondycję i w przyjemny sposób pomoże Tobie zrzucić zbędne kilogramy. Nie ważne do końca gdzie będziesz ćwiczyć, ważne żebyś to robił.

Pozostaw komentarz